Dag 24 - Reisverslag uit Plouguerneau, Frankrijk van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu Dag 24 - Reisverslag uit Plouguerneau, Frankrijk van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu

Dag 24

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark De Boodt

22 Juli 2014 | Frankrijk, Plouguerneau

Gisterenavond in de bar aan de haven nog aan de klap geraakt met twee rasechte Bretoenen. In het Breton, dat Lolita het mooie meisje achter de toog aardig kon meepraten. Uiteraard ging onze conversatie in het Frans. Ze bekloegen zich erover dat Bretagne zo "vergeten" wordt door Parijs. Ze hebben wel hun eigen parlement (gelijkaardig aan de Duitse Länder), maar veel te weinig bevoegdheden. Niet dat ze streven naar onafhankelijkheid, , maar iets meer in de pap te brokken hebben, daar gaan ze voor. Ik legde hen het Belgische systeem uit. Een federale regering, een Vlaamse regering, een Waalse gewestregering, een Waalse gemeenschapsregering, een regering van de Duitstalige gemeenschap, een Brusselse regering, een Vlaamse gemeenschapscommissie, een Franstalige gemeenschapscommissie (cocof). Misschien ben ik er wel nog 1 of meer vergeten. Wie kan dit bijhouden? Wat ik hun niet kon zeggen was of 1 van deze regeringen al op poten staat. De Duitse misschien? Ver van mijn bed op dit moment. Allez, terug naar de camping. 't Heeft wel effe geduurd voor ik m'n tentje terugvond. Echt een wirwar van baantjes en in de pikkendonkeren... . Maar zoeken naar iets, zoals bijvoorbeeld een auto, ben ik wel gewoon! Vanmorgen vroeg op en geen tentje dicht te plooien. Alles perfect droog. En route. Om 9.00 u had ik al 6 km op de dagteller. Ik had wel een probleem. M'n cash geld was zo goed als op. Dus dringend nood aan een billetterie. De GR-boek zei me dat er in Guisseny 1 was. Maar redelijk ver, tenzij met een raccourci. Vanaf Brignogan-Plage weg van de GR en via Kerlouan naar Guisseny. En daar mijne engelbewaarder me te hulp. Er was inderdaad een geldautomaat, meer zelfs, er was zelfs een bus die van Kerlouan naar Sainte-Marguerite via Lilia reed. Dus ik die bus op om in Sainte-Marguerite m'n bagage af te zetten op de camping. Met dezelfde bus en chauffeur naar Kerlouan en dan te voet naar Lilia, zoals voorzien in mijn planning. Ik moest wel tijdig in Lilia zijn, want de laatste bus reed om 18.30 u. De ongeveer 20 km in 4 uur afgewandeld. Ruim op tijd voor de bus. Op de camping van Sainte-Marguerite om 19.15 u, bagage halen tentje opzetten voor 2 dagen. Morgenvroeg hopelijk met de 1-ste bus om 8.30 u naar Lilia. Moet wel lukken want geen pakken te maken. Tenzij het countryconcert van vanavond op de camping roet in het eten gooit. Supergrote camping met alles erop en eraan. Wel een rustig plaatsje. Recht voor mij zit een mandenvlechter zijn kunsten te demonstreren. Ik vertelde hem van de stilaan teloorgegane vlechtindustrie van Bornem en omstreken. Hij kende Bornem. Hij zou graag in contact komen met oude vlechters. Hij gaf me z'n coordinaten. Ik zou, als ik zo iemand tegen het lijf loop, met hem contact laten opnemen. En nu sloppel en tot morgen voor dag 25.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark De Boodt

Actief sinds 15 Maart 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 40156

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2019 - 10 September 2019

Van Hendaye naar Santiago de Compostella

17 April 2017 - 17 April 2017

Van Saint-Nazaire naar Hendaye 2-de poging

15 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Van Saint-Nazaire naar Hendaye

25 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

GR 34 - 2-de deel

28 Juni 2014 - 29 Juli 2014

GR 34 1-ste deel

18 Maart 2014 - 01 April 2014

Van Parijs naar Saint-Malo

Landen bezocht: