Dag 30 en meteen de laatste voor deze etappe! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu Dag 30 en meteen de laatste voor deze etappe! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu

Dag 30 en meteen de laatste voor deze etappe!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark De Boodt

28 Juli 2014 | Frankrijk, Brest

Vanmorgen 'stress'. Om 2.30 u al wakker, maar toch wel wat vroeg om te vertrekken. Dus plasje en terug de nest, in dit geval het tentje, in. Wat een prachtige sterrenhemel toen ik m'n plasje maakte! Da' s iets wat wij bij ons in Vlaanderen niet meer kunnen zien. Om 7.00 u dan toch uit de nest. Kakje, wasje, kortom de zaken die je thuis ook gewoonlijk doet. Maar voor mij wel iets speciaals vandaag: de laatste keer afbreken! En dan liefst in droge toestand. Da's ook wel aardig gelukt. Om 9.15 u vertrokken voor de laatste rit. Goed de passerelle over begon precies wat nattigheid te vallen. En ja de nattigheid ging over in miezerigheid. Dus, gezien de histories met fotoapparaat en GSM, alle apparaten inpakken en verstoppen in de rugzak. Behalve de GPS, want die had ik nodig voor de raccourci. Maar hij zou wel regenbestendig zijn, dus geen probleem. Eigenlijk was de raccourci zowat de hoofdwegen volgen, dus veel asfalt of de grasberm ernaast. Waar mogelijk, GPS-wijs, uiteraard de iets minder drukke wegen. Rond den 3-en begon de hemel wat op te klaren, om een kwartier later weer de volle zon over m'n lijf te krijgen. Maar op dat moment was Brest niet zo ver meer verwijderd. Bij het eerste bordje met Brest op een fotootje gemaakt (wordt bijgevoegd), maar achteraf bezien was de weg nog ver. Ik schat een kilometer of 3 een militaire basis van de zeemacht om uiteindelijk in de bewoonbare wereld te komen. Ten lange leste kom je dan toch in de stad terecht. En eerlijk gezegd, er is absoluut niks mooi aan. Nu weet ik ook waarom. Brest is tijdens WO2 volledig platgebombardeerd geweest. Eén straat is nog authentiek, de Rue Saint-Malo. Sommigen onder ons zullen dit nog weten. In ieder geval is het voor mij de lelijkste stad die ik ooit gezien heb. Aan het station van Brest stopte deze etappe. En dan op zoek naar het gereserveerde hotel, Best Western. Bleek dat dit absoluut niet in de buurt van het station was. Erger nog, het lag op zo'n 5 km van het station. Gelukkig is er in Brest openbaar vervoer. Met de tramway, Brest heeft 1 tramlijn, tot aan de Porte de Guesnou en dan 500 m tot het hotel. Maar alvorens de tram te nemen nog eerst naar de winkel en iets eten bij een Chinees. Lekker. In 't hotel op de kamer, trouwens een heel mooie kamer met alles wat je kan bedenken, was 't eerste wat ik deed douchen. Daarna TV kijken. Op één van de Franse zenders was er een overzicht van de voorbije Tour, een tour die ik voor het grootste gedeelte gemist had. Lang duurde het niet of ik dommelde in. Sloppel.

• 29 Juli 2014 - 20:35

Leo Langhendries:

Dag Mark,
    op een paar dagen na (toen we zelf op reis waren - niet te voet maar met de bus !) heb ik elke dag je verslag gelezen. Het was een boeiend verhaal.
    Proficiat met deze prestatie.
    Beste groeten.
    Leo