Dag 15 - Reisverslag uit San Vicente de la Barquera, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit San Vicente de la Barquera, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark De Boodt

22 Augustus 2019 | Spanje, San Vicente de la Barquera

Om 8.00 u vertrok ik in Santillana voor een tochtje van een 30 ke én zonder rugzak. Toch wel.een grote luxe! Naar men me vertelde wordt Santillana ook wel de stad van de 3 leugens genoemd: niet heilig, niet vlak en niet aan zee. Maar buiten dat feit toch wel bijzonder mooi. Met Middeleeuwse roots. Veel straten en pleinen zijn aangelegd met stenen in alle formaten. De Vlaamse kasseien zijn er niks tegen. Zelfs de Hel van Noorden zou hier bij blozen! Wel moeilijk te bewandelen! Via een immens grote camping, na uiteraard wat stijgen en dalen, ben ik aan m'n eerste en lang verwachte koffie toe. Uiteraard met een «toogbroodje». Eentje met kaas en nog iets bij wat ik niet ken. Maar 't smaakte. En dan verder. Toch wel een luxe zonder zware rugzak! Van in de verte zag ik een grote kerk met naastliggend een ontzettend groot en zeer opvallend bouwsel staan. Uit de wandelrichting volgens m'n GPS, maar dit beeld kwam almaar dichter. De camino volgt natuurlijk niet altijd de kortste weg. In Pando stond ik er dan rechtvoor. Een Cisterciënderabdij. De Kerk heeft overal toch wel geld bij hopen! En dan eindelijk terug naar de kust. In Comillas nog een 10-tal km te gaan tot het eindpunt. En opnieuw weg van de kust, wel mooi door het reservaat van Oyambre. En dan uiteindelijk het eindpunt in zicht. En in afdalende lijn tot ginder. Net 10 minuten te laat om de bus terug naar Santillana te halen. De volgende dus. Tijd genoeg om iets te eten en dan met de laatste bus naar Santillana. Douchen en dodo, want morgen met rugzak en met bus naar San Vicente om vandaar te voet en met rugzak te stappen tot Llanes. Ik heb er al schrik van: 42,2 km volgens m'n boekje. Sloppel.