Dag 30 - Reisverslag uit Santalla, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu Dag 30 - Reisverslag uit Santalla, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu

Dag 30

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark De Boodt

06 September 2019 | Spanje, Santalla

Vanmorgen om 9.00 u na een koffietje en een chokoladekoek op het marktplein "en route" voor 18,8 km tot O Pedrouzo. Mooie natuur wandeling, nochtans altijd vlak naast de hoofd baan naar Santiago. En het ging goed vooruit, nochtans niet altijd bergaf. Enkele snedige klimmetjes, maar in vergelijking met eerder "een makkie". Na 12,8 km pas de eerste stop voor een koffietje! Vandaag was het precies of ik de Dodentocht stapte, zoveel stappers! En toch raakte ik op het einde het juiste spoor kwijt. Ik had afgesproken met "mijn supporting team" ergens in het dorp van aankomst. Maar daar liep het ietwat fout. De aanduidingen waren niet zo duidelijk. Je had de keuze ofwel naar de Albergue ofwel de Camino volgen. Ik hoefde geen albergue, dus Camino. Plots zat ik op een 18,zoveel km van het eindpunt. Er klopte dus iets niet! Terug dan maar tot ik Lut, Marleen en Bert vond. Terrasje en iets eten. Ook een reservatie gemaakt aldaar voor vanavond. En dan terug met de auto, wat een luxe, naar Arzua. Douchen en wat nagenieten met een droogje en een natje. En dan dodo, want morgen "de grote intrede". Voor mij nog slechts 18,5 km. Voor de anderen 21 km.

• 07 September 2019 - 23:13

Ann Kestier:

Proficiat pelgim. Een hele prestatie. En vooral ook niet de gemakkelijkste camino.
    Eergisteren zagen we op Fr3 ( franse tv-zender) een heel mooie reportage over de camino frances naar Compostella. De weg liep langs Arles, St Gilles, Ronceaux, St Pieds du Port ... La Rioja, Burgos, Astorga...
    Laatste stuk was naar Cap Finéstaire, eindigend aan de zee. Fantastische reportage. Jouw mooie reisverslagen zagen we in beeld. Ik denk dat jouw wandelweg wel de lastigste is..
    Indrukwekkend hoe zo'n wandeling mensen verbindt.Voor iedereen is het stil worden bij het betreden van het marktplein met de imposante kathedraal.
    Mag ik je vragen een kaarsje te branden voor onze beide mama's die voor het ogenblik in het ziekenhuis liggen? Daarvoor héél veel dank. We zien elkaar zeker bij Annelies.
    Het ga je verder goed op je tocht terug en nogmaals een dikke proficiat. Ann

• 08 September 2019 - 01:40

Luk De Boodt:

Laatste dagtocht dus in het zicht van je einddoel.
    Na ongetwijfeld erg mooie en meer moeilijke belevenissen...
    Van hieruit onze welgemeende felicitaties voor de succesvolle afronding van je ultieme 'queeste'.
    Hoedje af!
    Tot gauw broere.
    Groeten daar aan Lut, Marleen & Bert, het enthousiast onthaalteam

• 08 September 2019 - 09:17

Pascal:

Mark,
    Geweldig doorzettertje ben jij. Wat een tocht !

Om het nu helemaal af te maken moet je je in Lavacolla ritueel gaan wassen in het (koude) water van de lava mentula. Als je dat nu vergeet kan dat ook nog altijd in de fontein op de Plaza de la Azabacheria in Santiago zelf. Je moet uiteraard in San Marcos de Montjoie beklimmen om de 9 torens te zien. Uiteraard zal je bij het binnentreden van de kathedraal je hand leggen op de boom van Jesse en daarna driemaal met je voorhoofd dat van Meester Mateo aanraken. Je rondt uiteraard je tocht af met de ruggelingse omarming van het beeld van Sint Jacob. Wat je verder onderneemt - gebeden, processies, offergaven …- is naar persoonlijke smaak en voorkeur.
    Ik ben misschien een beetje laat met deze aanwijzingen, maar goed … als je iets zou vergeten zijn dan je het volgend jaar maar nog eens allemaal over :-)