Dag 20 - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark De Boodt

27 Augustus 2019 | Spanje, Avilés

Vanmorgen dus de bus teru naar Deva voor de 6 die ik gusteren niet stapte. Tot Gijón het typische verhaal van een grootstad, want dat is Gijón wel. Veel hoogbouw en druk verkeer. Via de playa, waar wel veel oude gebouwen te bewonderen waren, ging het verder met hoogbouw en drukte. De sightseeing zal voor vanavond zijn gezien ik een 2-de nacht verblijf in dat klein kruipkotteke. De bewegwijzering in Gijón was alles behalve, dus liet ik m'n GPS doen waarvoor hij gemaakt is. Eens de stad uit kwam er een hele episode industrieterreinen en van dat soort. Eerst een enorme steenkoolcentrale met daarbij horend een af- en aanrijden van camions. Bijzonder gevaarlijk als stapper op dergelijke banen. Eigenlijk onbegrijpbaar dat de Camino hier passeert! En daarna eindelijk de volle natuur en stilte, hoewel de stank van de centrale nog ver te ruiken was. 't Was ook wel wat mistig zodat de stank wat bleef hangen. Heerlijk na al die drukte. Mijn watervoorraad geraakte stilaan uitgeput, maar jammer maar helaas geen café of iets dergelijks te zien. Ik zag op een 100 m een weg lopen die langs beide zijden afgezet was met een houten omheining. Het leek me een soort fietspad, hoewel ik geen fietsers of stappers kon zien. Toen mijn weg dicht tegen dat misterieuze pad kwam ging ik tot daar. Inderdaad een pad dat rechtdoor liep tot Tabaza. Eigenaardig genoeg niet een Camino-pad. Na Trabaza... weer industrie. Ik liep o.a. kilometers op de weg naast een vestiging van Arcelor-Mittal. Een vuile geelbruine damp vulde de hele buurt. Met bijhorende geur natuurlijk! Wat verder Fertiberia, een producent van o.a. meststoffen en verdelgingsmiddelen. Ik heb dat merk ook al wel in België gezien. Er hing wel een andere stank. En dan verder langs een drukke weg tot Avilés. Mooi stadje met veel Middeleeuwse restanten. Zeker een bezoekje waard! En dan terug met de trein van Feve naar Gijón. En nu kreeg ik de industrie langs de achterzijde te zien. Even lelijk natuurlijk. Een klein half uurtje later was ik terug in Gijón. Naar 't kruipkotteke om te douchen en dan wat sightseeing en iets eten. Als afsluiter van de dag ging ik nog iets drinken in een cafétje dicht bij m'n slaapplaats. Ik raakte daar aan de klap met een Deens koppel die ook de Camini stapte, maar in Gijón stopte. Om 23.45 u pas in bed met redelijk wat Spaanse wijn in m'n lijf. De rotste dag op gebied van natuurschoon en stilte! Sloppel en tot morgen.