Dag 24 - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu Dag 24 - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Mark De Boodt - WaarBenJij.nu

Dag 24

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark De Boodt

31 Augustus 2019 | Spanje, Ribadeo

Vandaag een zorgeloos dagje. Slechts een kleine 30 km en op dezelfde slaapplaats. Toekomen en geen verdere rompslomp. Om 8.00 u de bus op terug naar La Caridad. Eerste werk ginder een koffie met een croissant. En dan en route. De eerste kilometers een beetje hetzelfde beeld als gisteren. Maïs en bos. Vanaf Valdepares ging het naar de kust. En die kust met veel playa's bleef ik volgen. Ik had zelfs de keuze tussen de Camino en de GR. Met hulp van de GPS bleef ik zo dicht mogelijk bij de oceaan. Vandaag toch wel één van de mooiste etappes met prachtige zichten op de oceaan. M'n fotoapparaat heeft overuren moeten doen. Toen ik ergens in Villamil een koffietje aan 't drinken was, passeerde Lorenz me. Hij overnachtte ook in de ecologische albergue in Cuerres. Hij kwam daar toen in den donkere toe. Hij heeft wel een bijzondere manier om zijn gerief te vervoeren. Een soort éénwielig vehikel dat met een soort gareel vastgemaakt wordt rondom de heupen. Op dat vehikel wordt de bagage vastgemaakt. Een Zwitsers product. Hij beweert daar absoluut geen last mee te hebben en gemakkelijk 1 km per uur rapper te kunnen stappen. Zou kunnen natuurlijk, want je draagt niks. Een beetje als een paard met karretje. En dan de laatste loodjes. De brug over van Figueras tot Ribadeo. Naast de autosnelweg A8 loop ik de rio Eo over via de puento de los Santos, een brug van een 800 m, hoog boven de zeespiegel. Spectaculair! Moet wel wat zijn met veel zijwind. Wel goed afgeschermd van het autoverkeer, maar op het ongeveer 1 m brede pad rijden ook fietsen. Regelmatig dus rugzakje af en smalste kant van je lijf zoeken zodat ze kunnen passeren. En dan nog nen dikke kilometer tot m'n bed. Ik heb intussen wel een extra nacht bijgeboekt. Door de vergissing van mijnentwege zat ik in de problemen voor de volgende dagen. Er was niets meer vrij in Mondoñedo of in de nabije omgeving. Dus nog 2 nachtjes in Ribadeo en daarna 3 nachtjes in Goiriz. Vanaf donderdag zijn die zorgen voorbij! Lut, ons Marleen en Bert hebben een appartementje in Arzúa geboekt en zorgen voor elk transport. Leuke vooruitzichten. En voor nu: douchen, eten en slapen. Morgen nog maar eens ne lange!